maanantai 5. huhtikuuta 2010

Kirjojen logiikka tökkii

Vuosi 2010 jää historiaan suurena murrosvuotena. Maailma on muuttunut täysin ja sen mukana tavat tehdä liiketoimintaa.

Näin kävi myös viime vuonna ja sitä edellisenä vuonna ja sitä edellisenä vuonna…

Joka vuosi ilmestyy uusi bisneskirja, joka julistaa uuden uljaan maailman syntyneen. Analyysin tapaisen jälkeen tarjoillaan teoksen varsinainen pihvi.

Jos ei välittömästi pysty omaksumaan uuden ekosysteemin eloonjäämistaitoja, eli osta kirjan kirjoittajalta tai hänen edustamalta taholta seminaaripäivää tai konsultointia, katoaa maanpäällisiltä markkinoilta.

Samaa uhkakuva-pelastus -strategiaa ovat saarnaajat soveltaneet menestyksellisesti vuosituhansia. Jokainen järjissään oleva tajuaa, ettei maailma mene uusiksi joka vuosi, vaikka bisnesevankelistat niin väittävät.

Joka puolelta pursuava retoriikka muutosvauhdista palvelee erinomaisesti ”gurujen” ansaintalogiikkaa, mutta ei auta ymmärtämään, mitä (liike)maailmassa tapahtuu.

Minä sen sijaan voin auttaa. Työn alla on uusi kirja ja kalenterissakin on tilaa, kun näin hyvissä ajoin ollaan liikkeellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti